Din hälsa och vikt är viktig

Bantning på olika sätt
Det finns flera olika metoder att använda sig av, om man bestämt sig för att banta.

Bantning kan i grund och botten ske på tre vis, nämligen via:

- Ett minskat energiupptag
- En ökad förbränning genom t.ex. gravidyoga
– En kombination av ovanstående

Somliga väljer att strikt följa en utprovad diet, som till exempel GI-metoden, Cambridgekuren eller Atkinsdieten. Andra väljer att gå ner i vikt genom att nyttja ”gå-ner-i-vikt”-produkter vilka fungerar som måltidsersättningar. Det förekommer även bantningspreparat som hjälper dig att banta på så vis att de ökar mättnadskänslan och därmed får dig att äta mindre. Bantning kan också ske via motion, det vill säga då en ökad förbränning medför viktnedgång. Vill man kan man naturligtvis kombinera ett minskat energiupptag med ökad förbränning. Inom till exempelvis ViktVäktarna jobbar man på det viset. För att ta reda på om du är i behov att gå ner i vikt, kan du börja med att ta reda på ditt BMI (Body Mass Index). Då det kan vara mycket individuellt vad som är bra och inte när det gäller att gå ner i vikt, kan det vara bra att konsultera en läkare eller dietist innan du börjar med viktminskningen.

Livsnödvändiga vitaminer
Det är viktigt att få i sig vitaminer, då underskott på dessa kan leda till allvarliga bristsjukdomar. Gemensamt för vitaminer är att de måste tillföras kroppen utifrån, antingen via kosten eller via olika kosttillskott. Vitaminer brukar delas in i de två huvudgrupperna vattenlösliga (B respektive C) och fettlösliga (A, D, E och K) vitaminer. Vattenlösliga vitaminer har inte möjlighet att lagras i kroppen utan måste hela tiden tillföras kontinuerligt. Vitaminer som är fettlösliga däremot har möjlighet att lagras i kroppen under en längre tid, till och med under flera år. Fettlösliga vitaminer kan lätt överdoseras eftersom de har svårt att blandas med vatten och följa med urinen ut ur kroppen. Med normal kosthållning är detta oftast inte ett problem, däremot kan det vara värt att tänka på i de fall man använder sig av olika kosttillskott. Håll dig därför till RDI (Rekommenderat Dagligt Intag).

Mineraler fyller också en viktig funktion
Mineraler fyller en viktig funktion i kroppen, när det gäller till exempel nödvändiga nervsignalsfunktioner och uppbyggnad av skelett och tänder.

Inom gruppen mineraler finner man:

- Fosfor
- Jod
- Järn
- Kalcium
- Kalium
- Koppar
- Krom
- Magnesium
- Mangan
- Molybden
- Selen
- Zink

Även mineraler måste tillföras kroppen utifrån genom maten eller med hjälp av kosttillskott. Vid normal kosthållning sker inget överintag av mineralerna och risken för överdosering är därför låg. Om du använder dig av kosttillskott bör du däremot hålla dig till RDI för att inte drabbas av olika förgiftningstillstånd.

Hälsokost för ditt eget bästa
I din hälsokostbutik kan du köpa önskvärda tillskott och naturläkemedel som exempelvis bantningspreparat och kosttillskott i form av vitaminer och mineraler. Du kan också välja att gå igenom utbudet online i någon av hälsokostbutikerna som återfinns på nätet. Där kan du även göra prisjämförelser samt läsa mer om produkterna.

Write a Comment

XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Essentials

Meta

Pages

Categories

  • No categories